Formandsberetningen generalforsamling 25-02-2019

Formandsberetningen generalforsamling 25. 2. 2019.

1.Læs Esben Hanefelt prolog: Esbens skabelsesberetning om farverne og fuglene, som i den grad befolker hans motiver

2. formål.

3. Lill Thelin : Knuderne, hænderne, sammensmeltningen med farver som den brændende gasflamme. Det intense møde med især de gamle mennesker.

4. Politikernes kunst. Som nyvalgte eller genvalgte tog politikerne handsken op og fandt kunstværker fra de hjemlige vægge. Intime møder med den private side af politikeren. Modigt at give slip på regnearkene og afsløre den bløde side, måske den sande politiske holdning.

5. Gustaw Iwinsky, den polsk-esbjergensiske maler som arbejdede sammen med Lech Walesa i Gdansk og nu skaber fortællinger til at provokere og åbne diskussion. Som virkemiddel til dette anvender han ofte blandingen af dyr og mennesker i stærke farver og humoristisk-groteske konstellationer. Kan måske ses som en kommentar til udstillingen med politikerne.

6. Ingen sommer - og slet ikke så tør som denne! -uden træsymposium, og i år fik den trofaste kurator Otto Piilgaard endda overrakt kulturprisen fra kommunens kultur- og fritidsudvalg.

7. Lisbeth Aare behersker det tekniske, og det giver hende mulighed for at betjene sig af mange genrer.

En fornemmelse af 1700-tal får vi med nogle figurer i dragter fra en Holberg-komedie, men den fornemme herre står med en fjernbetjening til og er i gang med at føre krig på et afsvedent område.  Øjeblikket efter er vi til banko med et par travlt optagne kvinder, eller ser en karl genne køerne på græs. Tilsyneladende realistisk i en klar teknik, men igen er det tidløse i hovedsædet. Begge billeder kunne have været forsiden i Familie Journalen for over 50 år siden, men også med i Ugeavisen fra i går. 

8. En gøgler og politisk aktivist som Troels Trier får man ikke hver dag til byen. Jeg er nødt til at overrække noget af æren til min forgænger i embedet, Aase Løvbjerg. Tegneserier kaldteTroelsTrier sin udstilling, og de glade farver var dominerende, men en social indignation kunne gemme sig bag de humoristiske facader.

9. Vi lagde årets udflugt til Kolding, hvor to specialudstillinger lokkede. Kirstine Roepstorf på Trapholdt imponerede og undrede med sine store formater og materialerne i forrevne konstellationer. Et memento mori, forårsofre med den mytiske moder jord- figur Lillith fra middelalderskrifter , ja,  men også med ny kraft, der gror frem af det døde. Fødsel/død/genfødsel hvor vi fysisk måtte gå gennem hullet til den ny verden. Imponerende var også udstillingen om ”Magtens smykker” på Koldinghus. Miniaturekunstværker til at bære rundt på kroppen.

10. Et besøg i Aladdins hule. Sådan virkede det, da vi trådte ind til en velbesøgt fernisering i Vestjyllands Kunstpavillon med 50 store og små værker af Esben Hanefelt Kristensen. For første gang i Danmark samtlige illustrationer bag den nyudgivne bog, ”Nattergalen” som jeg startede min beretning med at læse fra. Vi forlængede udstillingen helt ind i 2019, og har så først vores  næste samarbejde med Videbæk i oktober 2020.

11: Nadia Plesner blev en forrygende start på 2019, både med hendes udstilling i Rådhushallen, som var helt utraditionel i materialevalg og iderigdom, klare provokationer med både smil og klar indignation. ”Kontrater” – som udstillingen hed, var til at tage og føle på, med store perleplader, som de kendes fra børneværelset, men motiver fra en grum voksenverden, som børn jo desværre trækkes med i. Danske rødbedefarvede Pas i Legoklodser eller patentstrik og et dusin andre fancy materialer.

Afsluttende blev hendes foredragsaften i Soroptimisternes regi med det berømte kagebord en oplevelse, hvor kunstværkerne i salen blev en illustration til den unge kunstners ekstremt hårde kampe for sin egen tilværelse og for kunstneres udtryks- og ytringsfrihed generelt.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Som en del af beretningen, vil jeg gerne benytte lejligheden til at få sagt tak til dem som takkes bør:

 

  1. Tak til museet og Museumsforeningen for lån af Dommerkontoret her.
  2. Tak til Ringkøbing Skjern Kommune og Biblioteket med vores kontaktperson Alice Kristensen for vores brug af Rådhushallen til udstillinger.
  3. Tak til vores samarbejdspartnere i bestyrelse og frivillige iVidebæk Kunstpavillon, hvor vores forening er repræsenteret igennem Aase Løvbjerg og Jens Olufsen.
  4. Tak til de udstillende kunstnere, som har lagt arbejde og sjæl i værkerne og udstillingerne og til politikerne, som legede med.
  5. Tak til firmaer og jer medlemmer fordi I trofast har støttet Kunstforeningen gennem jeres medlemskab og flittige fremmøde både i aften og ved vore ferniseringer. Det betyder rigtig meget for kunstnerne, at I på dén måde viser interesse for deres kunst og for dem som personer. Ferniseringerne er en vigtig dialog med kunstnerne af i dag, og de føler sig så godt modtaget hos os. Så se det som en opgave – og tag børnebørn med til udstillingerne. Det er sådan et god start på en snak!
  6. Sidst men ikke mindst: Tak til Min bestyrelse, som med godt humør har trukket et stort læs med ferniseringer, ophængninger og nedpilninger, transport af kunstværker, møder, annonceringer, plakater, facebook og hjemmeside.

Beretningen skal ikke godkendes, men der kan stilles spørgsmål og stilles forslag under eventuelt.

Regnskabet

Formandens powerpoint