Formandsberetningen generalforsamling 25-02-2019

Formandsberetningen generalforsamling 25. 2. 2019.

1.Læs Esben Hanefelt prolog: Esbens skabelsesberetning om farverne og fuglene, som i den grad befolker hans motiver

2. formål.

3. Lill Thelin : Knuderne, hænderne, sammensmeltningen med farver som den brændende gasflamme. Det intense møde med især de gamle mennesker.

4. Politikernes kunst. Som nyvalgte eller genvalgte tog politikerne handsken op og fandt kunstværker fra de hjemlige vægge. Intime møder med den private side af politikeren. Modigt at give slip på regnearkene og afsløre den bløde side, måske den sande politiske holdning.

5. Gustaw Iwinsky, den polsk-esbjergensiske maler som arbejdede sammen med Lech Walesa i Gdansk og nu skaber fortællinger til at provokere og åbne diskussion. Som virkemiddel til dette anvender han ofte blandingen af dyr og mennesker i stærke farver og humoristisk-groteske konstellationer. Kan måske ses som en kommentar til udstillingen med politikerne.

6. Ingen sommer - og slet ikke så tør som denne! -uden træsymposium, og i år fik den trofaste kurator Otto Piilgaard endda overrakt kulturprisen fra kommunens kultur- og fritidsudvalg.

7. Lisbeth Aare behersker det tekniske, og det giver hende mulighed for at betjene sig af mange genrer.

En fornemmelse af 1700-tal får vi med nogle figurer i dragter fra en Holberg-komedie, men den fornemme herre står med en fjernbetjening til og er i gang med at føre krig på et afsvedent område.  Øjeblikket efter er vi til banko med et par travlt optagne kvinder, eller ser en karl genne køerne på græs. Tilsyneladende realistisk i en klar teknik, men igen er det tidløse i hovedsædet. Begge billeder kunne have været forsiden i Familie Journalen for over 50 år siden, men også med i Ugeavisen fra i går.

8. En gøgler og politisk aktivist som Troels Trier får man ikke hver dag til byen. Jeg er nødt til at overrække noget af æren til min forgænger i embedet, Aase Løvbjerg. Tegneserier kaldteTroelsTrier sin udstilling, og de glade farver var dominerende, men en social indignation kunne gemme sig bag de humoristiske facader.

9. Vi lagde årets udflugt til Kolding, hvor to specialudstillinger lokkede. Kirstine Roepstorf på Trapholdt imponerede og undrede med sine store formater og materialerne i forrevne konstellationer. Et memento mori, forårsofre med den mytiske moder jord- figur Lillith fra middelalderskrifter , ja,  men også med ny kraft, der gror frem af det døde. Fødsel/død/genfødsel hvor vi fysisk måtte gå gennem hullet til den ny verden. Imponerende var også udstillingen om ”Magtens smykker” på Koldinghus. Miniaturekunstværker til at bære rundt på kroppen.

10. Et besøg i Aladdins hule. Sådan virkede det, da vi trådte ind til en velbesøgt fernisering i Vestjyllands Kunstpavillon med 50 store og små værker af Esben Hanefelt Kristensen. For første gang i Danmark samtlige illustrationer bag den nyudgivne bog, ”Nattergalen” som jeg startede min beretning med at læse fra. Vi forlængede udstillingen helt ind i 2019, og har så først vores  næste samarbejde med Videbæk i oktober 2020.

11: Nadia Plesner blev en forrygende start på 2019, både med hendes udstilling i Rådhushallen, som var helt utraditionel i materialevalg og iderigdom, klare provokationer med både smil og klar indignation. ”Kontrater” – som udstillingen hed, var til at tage og føle på, med store perleplader, som de kendes fra børneværelset, men motiver fra en grum voksenverden, som børn jo desværre trækkes med i. Danske rødbedefarvede Pas i Legoklodser eller patentstrik og et dusin andre fancy materialer.

Afsluttende blev hendes foredragsaften i Soroptimisternes regi med det berømte kagebord en oplevelse, hvor kunstværkerne i salen blev en illustration til den unge kunstners ekstremt hårde kampe for sin egen tilværelse og for kunstneres udtryks- og ytringsfrihed generelt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Som en del af beretningen, vil jeg gerne benytte lejligheden til at få sagt tak til dem som takkes bør:

1. Tak til museet og Museumsforeningen for lån af Dommerkontoret her.
  2. Tak til Ringkøbing Skjern Kommune og Biblioteket med vores kontaktperson Alice Kristensen for vores brug af Rådhushallen til udstillinger.
  3. Tak til vores samarbejdspartnere i bestyrelse og frivillige iVidebæk Kunstpavillon, hvor vores forening er repræsenteret igennem Aase Løvbjerg og Jens Olufsen.
  4. Tak til de udstillende kunstnere, som har lagt arbejde og sjæl i værkerne og udstillingerne og til politikerne, som legede med.
  5. Tak til firmaer og jer medlemmer fordi I trofast har støttet Kunstforeningen gennem jeres medlemskab og flittige fremmøde både i aften og ved vore ferniseringer. Det betyder rigtig meget for kunstnerne, at I på dén måde viser interesse for deres kunst og for dem som personer. Ferniseringerne er en vigtig dialog med kunstnerne af i dag, og de føler sig så godt modtaget hos os. Så se det som en opgave – og tag børnebørn med til udstillingerne. Det er sådan et god start på en snak!
  6. Sidst men ikke mindst: Tak til Min bestyrelse, som med godt humør har trukket et stort læs med ferniseringer, ophængninger og nedpilninger, transport af kunstværker, møder, annonceringer, plakater, facebook og hjemmeside.

Beretningen skal ikke godkendes, men der kan stilles spørgsmål og stilles forslag under eventuelt.

Regnskabet

Formandens powerpoint

Formandens powerpoint kan hentes på dette link

*******************************************************************************************************************

Generalforsamling 26-02-2018

Formandens beretning ved Generalforsamlingen 26-02-2018

*)    Formandsberetningen 26. feb 2018.02.25 v/Bent Kongshøj

Hvorfor er jeg sat i Verden, hvad er meningen med min gang på Jord? Store spørgsmål på en mandag sidst i februar 2018, spørgsmål som har fyldt hele livet for utallige filosoffer og teologer. – Men ikke direkte i Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn. Hos os er dén slags eksistentielle spørgsmål heldigvis afklaret ved hjælp af vores formålsparagraf – så måske bliver det alligevel ikke så lang en aften!

Kunstforeningens formålsparagraf

§ 1

Formål

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn har til formål

• at skabe et ståsted for kunstinteresserede i Ringkøbing og Omegn

• at foretage bestræbelser på at formidle kunstværker og stimulere og udbygge interessen for kunst ved skiftende offentlige udstillinger

***************

Har foreningen så levet op til dette formål siden sidste generalforsamling? Lad os se på de aktiviteter, vi har haft i løbet af året, hvor kunstforeningen har haft lod og del.

Et par slides vil vise lidt fra disse:

Agnete Brinch

En spændende ung kunstner fra Billum ved Varde med et overraskende nyt syn på portrættets muligheder. Hendes emne og titlen på udstillingen var: ”Kvinder, som forandrer verden”, hvor både historiske kvindeskikkelser og kvinder fra kunstnerens familie krydrede væggene i Rådhushallen.

Henriette Hagelskjær og Helga Benediktdottir.

To kunstnere fra Odense, som med vidt forskellige kunstneriske virkemidler fik beskueren draget ind i tolkninger og kontemplation: Hagelskjærs mystiske freudianske univers af kvinder med deres børn lagt i syltetøjsglas, udtrykt gennem 1600-tallets maleteknik. Stillet overfor Helga Benediktsdottirs skarpttegnede minimalistiske vækster, blev begge kunstneres værker fremhævet og ligesom tvunget til en dialog.

Bjørn Nørgaards vandreudstilling med grafiske værker fra de seneste 15 år, viste os en rolig side af den ellers så fabulerende og ofte provokerende kunstner. Mytologi og spirituelle motiver fik førstepladsen i denne samling, som han selv havde udvalgt fra sine skuffer, som han kaldte ca. halvdelen af billederne. En titel som: ”De tolv profeter i Metroen pinsemorgen” røber hans legende tilgang til det dybe.

Vores tætte samarbejde med Vestjyllands Kunstpavillon betyder, at Ringkøbing Kunstforening står for en udstilling i Videbæk én gang årlig. I 2017 fik vi tekstilkunstneren Anne Brodersen til at lave sin flotte og velbesøgte udstilling med inspiration fra rejser i Fjernøsten og i Norden.

Her i februar frem til på torsdag har vi så fået Horsenskunstneren Lill Thelin til at pryde væggene i Rådhushallen med en samling malerier i brændende farver, bogstaveligt talt, da flammens farver gul, rød, grøn og blå fremkalder motiver af ansigter, hænder og tovknuder, som får lov at glide ind i hinanden.

I maj fyldte foreningen en busfuld glade medlemmer til vores Kunstudflugt 2017. Turen gik til Jorn-Munchudstillingen i Silkeborg og til Ovartachi-museet i Århus. Begge steder med kyndig introduktion og rundvisning.

Kunstforeningen har også haft en finger med i spillet, når det gælder det store tilløbsstykke ved havnen, Træskulptursymposium. Det har udviklet sig til en årlig begivenhed, som lokker folk til byen fra nær og fjern, og resultaterne får lov at pryde både offentlige og private arealer i kommunen, og vi kan glæde os til en gentagelse i juli 2018.

En helt særlig begivenhed var afsløringen af Prins Henriks skulptur ”Miss Ringkøbing” på torvet. Hans Kongelige højhed var personligt til stede ved overdragelsen til byen. Og at borgerne har taget godt imod hende, fremgår af de mange blomster, som er blevet lagt ved skulpturen i anledning af prinsens død. Et lille personligt hjertesuk er det lille træhus, som Handelsstandsforeningen har ladet placere klos op ad figuren. Det i sig selv sikkert nydelige og funktionelle hus er placeret så dårligt som tænkeligt og skæmmer både skulptur og Amtsrådhus.

En del af arbejdet består også i at se lidt fremad, og for 2018 kan vi løfte sløret for følgende arrangementer:

Løbende udstilling Lill Thelin kan ses frem til 1.3.

Fernisering fredag den 23. marts, hvor vores folkevalgte byrødder slår rod i Rådhushallen med politisk kunst, eller snarere politikernes kunst. Udstillingen med de private kunstværker skal bruges som en anderledes dialog mellem borgere og de folkevalgte og kan ses til 23.4.

Fernisering 2. juni på en maleriudstilling med esbjergenseren Gustaw Iwinski, som for tiden arbejder meget med vores ophobning af materielle goder, storbymenneskets tilstedeværelse i storbyens virvar. Ses til 29.6.

Fernisering 28. juli på Træskulptursymposiet ved havnen. Den internationale gruppe af kunstnere arbejder udendørs for åbent tæppe i ugen forud.

Fernisering 4. august med fynboen Lisbeth Aares malerier. Kan ses til 30.8.

Fernisering 6. oktober med sangeren, multikunstneren og provokatøren Troels Trier. Ses til 30.10.

Vores udstilling i Vestjyllands Kunstpavillon bliver med Erik Hanefelt Kristensen med fernisering 18. november. Hans udstilling med de karakteristiske næsten pointilistiske motiver i den dominerende blå tone bliver et spændende kontrapunkt til Arne Haugen Sørensen samling i kunstbygningen. De kan ses frem til 20.12.

Endelig regner foreningen med at arrangere årets kunstudflugt i sensommeren. Dato følger.

*************************

1. Tak til museet og Museumsforeningen for lån af Dommerkontoret her.Tak til Ringkøbing Skjern Kommune og Biblioteket med vores kontaktperson Alice Kristensen for vores brug af Rådhushallen til udstillinger.
  2. Tak til vores samarbejdspartnere i Videbæk Kunstpavillon, hvor vores forening er repræsenteret igennem Aase Løvbjerg og Jens Olufsen.
  3. Tak til de udstillende kunstnere, som har lagt arbejde og sjæl i værkerne og udstillingerne.
  4. Tak til alle 6 firmaer og jer 149 medlemmer fordi I trofast har støttet Kunstforeningen gennem jeres medlemskab og flittige fremmøde både i aften og ved vore ferniseringer. Det betyder rigtig meget for kunstnerne, at I på dén måde viser interesse for deres kunst og for dem som personer. Ferniseringerne er en vigtig dialog med kunstnerne af i dag.
  5. Sidst men ikke mindst: Tak til Min bestyrelse, som har trukket et stort læs med ferniseringer, ophængninger og nedpilninger, transport af kunstværker, møder, annonceringer, plakater, facebook og hjemmeside.

Vi glæder os til mange oplevelser sammen i kunstens fantastiske univers i 2018, første gang i dialog med byrådsmedlemmerne til ferniseringen på deres private udlånte kunstværker fredag den 23. marts kl. 15-16.30.

Bent Kongshøj, formand for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.

Formandens powerpoint præsentation kan ses ved at bruge dette link:

Regnskabet for det forløbne år 2017 v/kassereren

**)Regnskabet v/ Aase Løvbjerg, godkendt af revisorerne Erna Toft og Kirsten Holck Pape