Nyhedsbrev marts 2019

Nyhedsbrev marts 2019 fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn/v formand Bent Kongshøj.

Opkrævning af kontingent for 2019:

Kontingentet er uændret 200,- kr. for personligt medlemskab (Unge under 25 halv pris = 100,- kr.). For foreninger og firmaer er prisen 300,- kr. Beløbet bedes indbetalt senest 31. marts 2019 på medlemskonto 78700006159110, og husk tydeligt navn !

Fra ferniseringen på Sofus Poulsens udstilling ”Postkort fra erindringen” i Rådhushallen. Udstillingen kan ses frem til 27. marts 2019.

”Fjerne ruder østerpå blusser op i gløden. Hededamme, bittesmå spejler aftenrøden”. Citatet er fra Jeppe Aakjærs kendte stemningsbeskrivelse af solnedgangen over heden, ’Stille hjerte, sol går ned’. Med de ord, som formanden og kunstneren sang sammen, blev vi i dén grad draget ind i den store samling af malerier i Sofus Poulsens udstilling i Rådhushallen, der bærer titlen ”Postkort fra erindringen.”

Der er natur, der er belysninger, der er stemninger …. Og så er der hele tiden dette ”STILLE HJERTE”, som også er titlen på et af malerierne. Selv om vejret på Færøerne hele tiden er omskifteligt og ofte vildt, som vi også kender det her fra Vestkysten, så er der altid roen efter stormen, eftertænksomheden, plads til at gøre sig selv lille og hjertet stille. Og hvor Jeppe Aakjær maler med ord, kan Sofus Poulsen i sin præcise tolkning og overlegne farvebeherskelse give sine ”postkort” liv og føre os ind i Færøernes geografi, også gennem titlerne på malerierne.

Sofus Poulsen skaber gennem farvernes indbyrdes samspil sin fortolkning af den Færøske vilde natur. Det skiftende vejr kan somme tider virke kaotisk og overvældende, men det giver grobund for fantasien og nysgerrigheden. Genkendelig for enhver, der har besøgt Færøerne, en abstrakt naturalisme og på samme tid prosaiske sanseoplevelser. Tydeligt forankret i Cézannes og de franske impressionisters naturopfattelse. Og kunstneren nævnte selv en række færøske malere, han har ladet sig inspirere af.

Referat fra generalforsamlingen i Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn mandag 25. februar 2019: Se fanen Generalforsamling her på siden.

Nyhedsbrev Februar 2019

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.
Nyhedsbrev februar 2019 v/ formanden Bent Kongshøj.

Invitation til fernisering på kunstudstillingen ”Postkort fra erindringen” med den færøske maler Sofus Poulsen i Rådhushallen Ringkøbing lørdag den 2. februar 2019 kl. 14-15.30.

Sofus Poulsen er bosiddende i Ringkøbing og har malet og tegnet siden sin ungdom, portrætter og skildringer af omgivelserne. Han maler med olie, men også med akryl og akvarel. Har været illustrator og har undervist i billedkunst, tegning og kunsthistorie i 10 år.

Om sin malestil siger Sofus Poulsen: ”Mine billeder skabes gennem farvernes indbyrdes samspil, og fortolkning af den Færøske vilde natur. Det skiftende vejr kan somme tider virke kaotisk og overvældende. Men det giver grobund for fantasien og nysgerrigheden. Mine billeder er både abstrakt naturalisme og på samme tid prosaiske sanseoplevelser. Indtryk i en symbiose mellem en spontan maleproces og streng disciplin, forankret i Cézannes og de franske impressionisters naturopfattelse”

Færøske kunstnere, som har inspireret ham, er Villiam og Zacharias Heinesen, Jack Kampman, samt den kvindelige kunstner, Ruth Smith, såvel som en række (syd)danske malere.

Sofus Poulsen er repræsenteret i Galleri Sct. Gertrud i København med en årlig separat udstilling, og deltager i de store kunstmesser, senest Art Herning, og han har haft eget galleri i Torshavns bymidte i 10 år.

Om udstillingen i Ringkøbing Rådhushal siger Sofus Poulsen: ”Jeg har valgt at kalde udstillingen for ’Postkort fra erindringen’. Mange af billederne er af stemninger, følelser og oplevelser af steder som ikke eksisterer længere. Men i stedet for at skrive om dette, så maler jeg. Hele tiden prøver jeg at huske tilbage på disse kostbare og flygtige øjeblikke, som påvirkede min kunstneriske udvikling. – Lykkelige øjeblikke, hvor det sete i et kort øjeblik blev forstået og forsigtigt lagt ned i erindringens grundvold, ja frosset ned, for så at blive tøet op igen. Jeg hørte engang en, som jeg kender, sige, at god kunst er et billede, man aldrig bliver færdig med at kikke på. Ligesom når man finder et gammelt postkort med sirlig skrift i kursiv, som begynder med disse ord: ’Kære xxx’ - Og i erindringen er man der så igen….”

Ferniseringen lørdag den 2. marts 2019 kl. 14 -15.30 er åben for alle og Kunstforeningen er vært ved en lille forfriskning. Udstillingen kan ses i Bibliotekets åbningstid frem til 27. marts d.a.

Tak for samarbejdet med Soroptimisterne om udstilling og foredrag med Nadia Plesner.

Januar-udstillingen og foredraget med Nadia Plesner, blev én stor sammenhængende kunstbegivenhed, som vi sjældent får lov til at opleve i vores kommune. Soroptimisternes forrygende foredragsaften omgivet af kunstnerens mange spændende værker fik givet os lidt tunge vestjyder en oplevelse af kunstens og kunstnerens vilkår i en globaliseret verden - langt fra skovsøen over sofaen. Det var den perfekte afslutning på en velbesøgt, i mere end én forstand grænsebrydende udstilling.

Med sine slides og sine spændende beretninger fik Nadia Plesner trukket os langt ind i de mange forskelligartede udtryksformer, hun betjener sig af. Kunstnerens møde med sit vestjyske publikum både til fernisering og foredrag var lærerigt for begge parter, og der har været rigtig mange begejstrede tilbagemeldinger i hele perioden. Skønt at møde nogen, der brænder for kunsten og dét kunsten kan formidle mellem mennesker.

!! Husk Kunstforeningens generalforsamling i ”Dommerkontoret” mandag den 25. februar 2019 kl. 19. (Dagsorden udsendt sammen med nyhedsbrevet fra januar) !!

Nyhedsbrev november-december 2018

Nyhedsbrevet fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn v/ formand Bent Kongshøj.

Politisk kunst! I samarbejde med Soroptimisterne inviterer Kunstforeningen Nadia Plesner til byen.

Al kunst er politisk! Vi satte spørgsmålstegn ved, om det var politisk kunst, vi udstillede, da vi inviterede de folkevalgte i Ringkøbing-Skjern Kommune til at medbringe ét kunstværk hver. Og jo, dét blev det som et signal fra den hjemlige sfære, hvor politikerne færdes og spejler sine kulturelle værdier.
Vi inviterede provokatøren og den politiske aktivist Troels Trier til at komme med sine tegneserie-inspirerede naivistiske billeder. Og, jo! Selv om de tilsyneladende var ”søde” og humoristiske, var der mange kritiske hints til samfundsudviklingen.

Med vores næste udstiller i Rådhushallen, Nadia Plesner, er man ikke i tvivl om, at det er politisk kunst med stort ”P”, der skal på væggene – og gulvet. Med 8 og 1 som femte og sjette tal i personnummeret er vi i kategorien unge kunstnere, men Nadia Plesner har fra starten brugt sig selv og sin kunst i et internationalt socialt arbejde, som har kastet dønninger på kunstscenen world-wide med udstillede værker på Trapholt, Heart, Modemuseum Hasselt i Belgien, Den Fri, Arbejdermuseet, Biennalen i Venedig. Internationalt markeret særligt gennem hendes kombination af nødhjælpsarbejde og visuelt stærke virkemidler i sin kunst. Dette engagement bragte hende på kant med det store tøjdesignerfirma Louis Vuitton og endte i retssager, som var på nippet til at koste hende såvel ½ million Euro som sin kunstneriske frihed. Denne kamp skildrer hun bl.a i sin nyeste bog og foredrag.

Invitation: Ringkøbing Soroptimistklub og Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn inviterer til fælles event: Kunstudstilling med Nadia Plesners værker i Rådhushallen 5.-31. januar 2019, fernisering lørdag 5.1. kl. 14-15.30. Det afsluttes med foredraget ”Simple Living – kamp og kunst fra en campingvogn” torsdag d. 31. januar kl. 19.00.

Ringkøbing Soroptimistklub har tradition for at arrangere et foredrag hvert år i januar måned, et foredrag som fylder hele Rådhushallen med interesserede gæster, og hvor overskuddet udelukkende går til de mange projekter, som klubben støtter.

Denne aften plejer vi at blive beriget både med relevant viden om et valgt tema - men også beriget med den gode stemning og nydelsen af Soroptimisternes kæmpe kagebord (som følger med i prisen!)

Foredraget henvender sig til en bred målgruppe, og Nadia har bl.a. holdt foredrag for FN, uddannelsesinstitutioner, biblioteker, private og offentlige arbejdspladser.

Mød en helt almindelig – ualmindelig ung kvinde, nødhjælpsarbejder, kunstner, forfatter og foredragsholder, der kæmpede indædt og vandt retten til kunstnerisk frihed bl.a. omkring hendes store værk ”Darfurnica”, som hænger på Herning Gymnasium.

Billetter til foredrag og kaffebord à 150,- kr. kan købes hos Landbobanken,Torvet/Matas, Algade/Fodplejeklinikken, Østergade 19, – en oplagt julegaveidé.
Bogen ”Simple Living – Kamp og kunst fra en campingvogn” kan ses og købes i Bog&Idé, Nygade, og Nadia Plesner lover at signere indkøbte bøger for deltagere ved foredraget.

Tak til Esben Hanefelt Kristensen og Vestjyllands Kunstpavillon for en fantastisk udstilling:

Det hårdt arbejdende ophængningsudvalg i Vestjyllands Kunstpavillon forvandlede den store udstillingshal til en juvel takket være godt 60 farvestrålende malerier af Esben Hanefelt Kristensen. Særlig de 17 malerier bag den nye bogudgivelse ”Nattergalen” trækker tilskueren ind i dette eventyrets univers af fantasifulde figurer, hvor detalje på detalje i de fineste streger lokker både voksne og børn til at udfordre hinanden i jagten på fortællingens personer og natur. Køb eventuelt bogen i caféen til udstillingspris og læs den højt som en guide i ro og mag. Så er en rigtig god julegave eller mandelgave også sikret! Kunstforeningens fantastisk flotte udstilling med Esben Hanefelt Kristensens malerier kan nydes i Videbæk frem til og med 20. januar 2019.

Nyhedsbrev oktober 2018

Månedsbrev oktober 2018 fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn v/Bent Kongshøj, formand

Invitation til kunstudstilling og fernisering:

Esben Hanefelt Kristensen

Vestjyllands Kunstpavillon Videbæk
18.11.18 – 20.01.19

Malerier fra bl.a. Esben Hanefelt Kristensens nye bogudgivelse ”Nattergalen”.

Mød kunstneren og se hans bog ved ferniseringen 18. november kl. 14-16. Mulighed for at købe bogen med en hilsen fra kunstneren.

Arr. Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn

Man er aldrig i tvivl, når man ser et billede af Esben Hanefelt Kristensen, som her fra vores plakat, en såkaldt signaturkunstner. Vi kender hans streg mest fra forskellige bogillustrationer, Saxos Danmarkshistorie, Lundbyes ”Nordisk Mytologi, men vel især hans bibelhistorier, som kirker eller faddere ofte forærer de nydøbte. Også hans store udsmykningsopgaver ses rundt i landet f.eks. i Vesterkær og Hadsund Kirker, ligesom han har skabt porcelænskunst til Royal Copenhagen.

Med deres væld af detaljer og finurlige sammenstillinger af mennesker, dyr og stiliseret natur kan billederne vel bedst karakteriseres som ”myldrebilleder”, og det giver altid anledning til at jage den lille historie i den store, en jagt som både voksne og børn kan udfordre hinanden i.

Det er spændende for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn at invitere denne store kunstner til at udstille i Vestjyllands Kunstpavillon i Videbæk, hvor hans billeder kommer i indspil med stedets faste kunstner, Arne Haugen Sørensen. I streg og farvevalg er disse to signaturkunstnere yderst forskellige med Arne Haugen Sørensen kubismeprægede store flader i sine figurer sat over for Esben Hanefelt Kristensens pointilistiske broderier af detaljer. Men begge har sluppet perspektivet/dybden og placerer i stedet delmotiver fremme eller tilbage eller i det gyldne snit i forhold til dets væsentlighed i fortællingen. Det er en fremgangsmåde, østkirkens ikonmalere altid har anvendt, og begge kunstnere har da også kristne motiver som centrale i deres produktion. Derudover er historien og mytologien begges uudtømmelige inspirationskilde.

Vi er så heldige, at Esben Hanefelt Kristensen netop i disse dage udgiver sin seneste bogudgivelse, hvor han giver nyt liv til H.C. Andersens elskede ”Nattergalen” både med sine smukke malerier og egne tekster. Bogen præsenteres af forlaget Eksistensen på Forumbogmessen i København, og Vestjyllands Kunstpavillon bliver derfor det første sted, hvor originaltegningerne til bogen bliver udstillet sammen med mange andre værker. Bogen bliver præsenteret på vores udstilling, og kunstneren signerer gerne sin bog ved ferniseringen søndag den 18. november 2018 kl. 14-16

Kalenderen:

Soroptimisterne og Kunstforeningen arrangerer kunstudstilling og foredrag med Nadja Plesner .  Udstilling i Rådhushallen Ringkøbing 5.1-31.1. 2019. Ferniseringen er lørdag d. 5. januar kl. 14-15.30. Foredraget er torsdag den 31. januar 2019 kl. 19 i Rådhushallen Ringkøbing. Billetter à 150,-.  Info i november

Generalforsamlingen i Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn bliver mandag den 25. februar 2019 kl. 19.oo i Dommerkontoret Ringkøbing. Indkaldelse senere.

Nyhedsbrev september 2018

Nyhedsbrevet fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn
september 2018 v. formanden Bent Kongshøj

Invitation til fernisering med Troels Triers kunstværker i Rådhushallen, Ringkøbing lørdag den 6. oktober klokken 14.00- 15.30. Kunstneren vil være til stede ved ferniseringen, hvor han vil fortælle om sine værker og idéerne bag.

Udstillingen kommer til at bestå af malerier, mixed media og grafik. Det er aftalt, at der vil være en række forskellige tryk - nummererede og signerede, som kan købes for 200 pr. stk. Til ferniseringen vil Troels Trier forsyne dem med en personlig hilsen, hvis nogen skulle ønske det.

Kunstforeningen byder på en lille forfriskning ved ferniseringen.

Troels Trier, f. 1940.

Troels Trier er kendt som musiker og entertainer. Han startede imidlertid som billedkunstner og debuterede allerede i 1961 på Eks-skolens censurerede Sommerudstilling. Det binder an til vores tidligere udstiller, Bjørn Nørgaard, som var medstifter af EKS-skolen, hvor EKS står for det eksperimenterende. Troels Trier arbejdede med collager og assemblager i tidens eksperimenterende stil. og beskæftigede sig desuden op gennem 60-erne med keramik.

I 1968 grundlagde han sammen med maleren Ole Finding og grafikeren og forfatteren Dea Trier Mørch kunstnerkollektivet Røde Mor, som med plakater og grafik inspireret af 30-ernes socialrealisme deltog i modstanden mod Vietnam-krigen.

Røde Mor fik hurtigt tilslutning af en lang række kunstnere, hvoraf mange endnu er synlige i det danske kulturlandskab. Blandt andet af nogle musikere og gøglere, som med Troels Trier som forsanger dannede Røde Mors Rockcirkus. -  Mon ikke, der er mange af os, som stadig har dem på net- og trommehinden.

De lange turneer og store koncerter, først som solist og senere som den ene halvdel af duoen Trier & Brüel levnede ikke megen tid til billedkunsten, men i slutningen af 90-erne blev musikken lagt på hylden og maleriet taget op igen.

Siden har Troels Trier med sine letgenkendelige "tegneseriebilleder" markeret sig som en flittig udstiller på den danske kunstscene. Her har han skabt sig en niche, som er helt hans egen. Stilen er spontan, fabulerende og grotesk, og påvirkninger kan spores både fra tidligere serietegnere som danske Storm P. og amerikaneren Robert Crumb, så vel som fra nutidens post-popart og gadekunst.

Det er en stor glæde for Kunstforeningen at have fået denne levende legende til Ringkøbing!

****************************************************************************

Sensommerudflugten til Trapholt og Koldinghus en stor succes.

Det blev en oplevelse at se Kirstine Roepstorffs store 3-dimensionelle kollager folde sig ud i Trapholts moderne arkitektur, der virkede som skabt til formålet. Museet fejrede sit 30 års jubilæum med denne kunstner, som repræsenterede Danmark på Biennalen i Venedig sidste år. Med titlen Edicius og Lilith spænder Kirstine Roepstorff vore forventninger til relationerne mellem de to køn: Lilith er IKKE en bibelsk figur, selv om følgepapiret på udstillingen fejlagtigt fortæller os, at hun er Adams kone før Eva iflg. Gamle Testamente. Lilith optræder i middelaldertekster som en mytologisk urmoder, skabt af jorden og ikke ud fra Adams ribben, og derfor et bedre forbillede for nutidens feminister end Eva.

Edicius må så være den maskuline modpart eller medspiller, men læs navnet bagfra og manden er reduceret til taberfiguren, som føler sig tvunget til selvmordet ”Suicide”. Det er en helt gennemgående idé hos Kirstine Roepstorff, at alting er i en skrøbelig, men også livgivende balance, og vi skal kigge efter de bærende elementer i hendes værker ”In bestween” – i det tomrum/mellemrum, som opstår når du fjerner et element, som hullet du efterlader ved at klippe ud af et papirark, som hun da også gør i kæmpe papirkollager.

At bevæge sig fysisk rundt bogstaveligt igennem Kirstine Roepstorffs værker gør også tilskueren til en del af værket, en slags levende mobile og dermed en del af den sårbare balance, hun vil vise, - en væren i nuet og i naturens evighed.

Udstillingen ”Magtens smykker” på Koldinghus var en helt anden oplevelse. Hundredvis af smykker i glasmontrer med dæmpet lys og renaissanceinspireret dæmpet musik skulle få beskueren ind i en meditativ stemning, men det var i skarp kontrast til rundviserens fortvivlede forsøg på at overdøve musikken og fodre os med rigtig mange informationer om smykkernes funktion, deres tidsalder og om de institutioner, der gjorde brug af dem til af fremhæve sig selv og sine fortræffeligheder i samfundet. Der var mange detaljer og anekdotiske oplysninger. Men selv om mange af magtens smykker stadig er i brug, var det en rigtig god ide, at lade unge designere komme med deres bud på, hvordan magtens smykker vil se ud i dag. – Dér er det nu nok mere arkitekternes mega-legepladser og strandvejsvillaer, samt vore kareter hjemme i carporten, som symboliserer magt i dag!

Kunstforeningens sidste arrangement 2018 bliver udstillingen i Vestjysk Kunstpavillon i Videbæk med Esben Hanefelt Kristensen 16. november (fernisering) – 19. januar ’19.  Mere i nyhedsbrevet for oktober.

Nyhedsbrev august 2018

Månedsbrev august 2018 fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn v. formanden Bent Kongshøj

Udstilling med Lisbeth Aares malerier i Rådhushallen 4.-29. august 2018

”Når de mange fine ting hænger roligt rundt omkring”. Måske er det ikke lige julesange, man går og nynner i Danmarks hus, med varmegrader omkring de 30o. Men det er det citat, som dækker stemningen bedst, når vi i bestyrelsen har båret over 30 billeder ind i Rådhushallen, sammen med kunstneren prøvet os frem med en fordeling, fundet matchende temaer, motiver eller teknik, og omhyggeligt fået malerierne til at flugte og hænge lige. Så falder der ro over flokken, og vi er klar til stolte at vise vores nye ”barn” frem ved ferniseringen.

Ferniseringen med 30 værker af Lisbeth Aare fandt sted i en pause i Ringkøbings historiske dage om 1700 – tallet. Det skabte en meget speciel vekselvirkning. Hele byen havde iklædt sig ét bestemt tidspunkt i Danmarkshistorien med en række virkemidler som dragter, smedie, husdyr, børnelege og musik fra dengang.

Men når vi så træder ind i Rådhushallen, har Lisbeth Aare i de allerfleste af sine billeder skabt en fuldstændig tidløs atmosfære. Stemningen er Zen, som kunstneren også lader indgå i et par titler, en meditativ fundering over mennesket og naturen i evig vekselvirkning og afhængighed. Der er sjældent klar forgrund eller baggrund, naturen tager gradvist over som på en delvist forladt banegård. Aber med individuelle ansigtsudtryk træder ud af lærredet, mens junglen udviskes bag dem.

En fornemmelse af 1700-tal får vi med nogle figurer i dragter fra en Holberg-komedie, men den fornemme herre står med en fjernbetjening til og er i gang med at føre krig på et afsvedent område.  Øjeblikket efter er vi til banko med et par travlt optagne kvinder, eller ser en karl genne køerne på græs. Tilsyneladende realistisk i en klar teknik, men igen er det tidløse i hovedsædet. Begge billeder kunne have været forsiden i Familie Journalen for over 50 år siden, men også med i Ugeavisen fra i går.

Lisbeth Aare behersker det tekniske, og det giver hende mulighed for at betjene sig af en mange genrer. Gå på opdagelse i hendes verden, som hun åbner for os i Ringkøbing Rådhushal frem til 29. august.

Sensommerturen 2018 søndag den 9.9.18
med Kunstforeningen til Trapholt og Koldinghus.

Turen, som blev udførligt omtalt i månedsbrevet for juli, bringer og til rundvisninger på Trapholts udstilling af Kirstine Roepstorff – EDICIUS & LILITH, og Koldinghus’ særudstilling af ”Magtens smykker”. Prisen er 550,- kr.
 Husk tilmelding senest d. 20. august 2018 til Ole Thybo tlf. 29275894
Betaling ved tilmelding på konto nr. 7670-6159102.

**********************************************************

Kunstforeningens næste udstilling bliver med kunstneren, sangeren og provokatøren Troels Trier. Der bliver fernisering i Rådhushallen Ringkøbing lørdag den 6. oktober, og udstillingen kan ses hele oktober.
Udstillingen bliver nærmere omtalt i næste månedsblad.

Nyhedsbrev juli 2018

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegns medlemmer, kunstnere og vores lokale samarbejdspartnere.

Månedsbrev fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn juli 2018
v/ formanden Bent Kongshøj.

Sikken en sommer! En gyser for landmændene, men fantastisk for turisterhvervene, og mon ikke også nogle er søgt ind i de kølige haller på vore kunstmuseer eller vore rigt udsmykkede kirkerum. Selv nåede jeg et herligt gensyn med Faaborg Museum, som med et A3-kort til alle besøgende (hvis man får øje på det!) guider os på en næsten meditativ vandring rundt, hvor lokalerne med deres farvesætning, lofter, gulve og arkitektoniske finesser spiller hovedrollen. Men den faste samling og flere særudstillinger i det udvidede museum sugede også opmærksomheden til sig, herunder Martin Bigums dygtige sammenstillinger mellem Faaborgmaleren Peter Hansen (1868-1928) og egne værker, f. eks.  en række opstillingsfotos fra steder, Peter Hansen har malet.

Men skulle sommeren ikke have givet os nok kunstoplevelser, kan sensommeren gøre det, når Kunstforeningen inviterer til årets kunstudflugt:

Trapholt og Koldinghus
Sensommertur 2018 - søndag den 9.9.18

I år går turen til Kolding, hvor vi besøger Trapholt og Koldinghus.
På Trapholt skal vi se en udstilling af:
Kirstine Roepstorff – EDICIUS & LILITH
I sommeren 2017 repræsenterede hun Danmark ved Venedig Biennalen. Nu viser hun sin første soloudstilling efter Venedig på Trapholt med værker fra 2005 til i dag. Udstillingen giver indblik i en af Danmarks mest billedstærke og eftertænksomme kunstnere.
Desuden kan opleves: Richard Mortensen malerier og Arne Jacobsens unikke Kubeflex-sommerhus. En samling af 500 stole fra det 20. århundrede.

Fra kunstudflugten i 2017...
På Koldinghus skal vi se en fantastisk udstilling:
MAGTENS SMYKKER - 750 ÅRS JUBILÆUMSUDSTILLING.

Rang , rigdom og idealer kan afkodes i de smykker, som samfundets mægtigste kvinder og mænd har båret.
Udstillingen formidler magtens historie i 750 år gennem et bredt udvalg af smykker, ordner og medaljer udlånt af bl.a. det danske, det britiske og det svenske kongehus, Tiffany i New York, Cartier i Paris, Shamballa Jewels, Napoleonmuseet i Schweiz, Kongernes samling på Rosenborg, Designmuseum Danmark og andre danske og europæiske museer, virksomheder og private samlere.

Pris: 550 kr.  - I prisen er inkluderet:
Bustransport.
Morgenkaffe og te samt en lille ostebolle i bussen.
Entre og rundvisning på udstillingen: Kirstine Roepstorff.
Sandwich (med mulighed for at købe: Vand, øl eller et glas vin enhedspris 10 kr.)
Entre og rundvisning på udstillingen: Magtens Smykker.
Kaffe og kage på hjemturen.
Vi håber på en rigtig dejlig tur med fint vejr og rig på oplevelser.
Afgang fra Museumspladsen kl. 8.00 med hjemkomst ca. 18.00.
Tilmelding senest d. 20. august 2018 tilOle Thybo tlf. 29275894
Betaling ved tilmelding på kontonr. 7670-6159102.

(Husk at skrive navn ved indbetalingen!)
Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn
Annette Hansen og Ole Thybo

Træsymposium i Ringkøbing 2018 i uge 30.
Igen i år er det lykkedes det flittige hold bag træsymposiet at få samlet trækævler, internationale snittere og ikke mindst økonomiske midler til at gennemføre denne kunstneriske og turistvenlige event på havnen i Ringkøbing.
Kunstnerne vil arbejde for åbent tæppe fra mandag den 23. juli frem til ferniseringen lørdag den 28. juli kl. 13, hvor Kunstforeningen er vært ved en lille forfriskning.

Kunstforeningens august-kunstner er Lisbeth Aare 4.-29. august 2018
Det er lykkedes os at få billedkunstneren Lisbeth Aare til lave en udstilling med sine malerier i Rådhushallen i Ringkøbing. Fernisering lørdag den 4. august 2018 kl. 14-15.30

Lisbeth Aare er en dansk kunstner, født 1959. Hun er uddannet fra Designskolen i Kolding. I dag fuldtidskunstner i Strib ved Middelfart. Hun arbejder bl.a. meget figurativt med en forkærlighed for særprægede situationer, både menneske og natur. Landskabsmalerier i egen fortolkning er en stadig tilbagevendende ingrediens og ofte i samspil med mennesket eller menneskets efterladenskaber.Malerierne kan beskrives som fortællinger fra hverdagslivet i ind- og udland ofte i stramme kompositioner.Lisbeth Aare har udstillet over hele landet og har også haft en stor seperatudstilling i Hamborg, samt flere udstillinger i Berlin. Det er også blevet til deltagelse i flere statsanerkendte censurer, deltagelse i bogen ”101 kunstnere” 2013. Heri beskriver Tom Jørgensen , der er kunstkritiker i Jyllandsposten, Kunstavisen og udgiver af kunstbøger m.m. Lisbeth Aares billeder med ordene: ”Smerte, forfald, melankoli, vrede og trodsig humor kendetegner Lisbeth Aare som kunstner. Det er disse omgivelser, disse helt dagligdags scenerier på godt og ondt, dramatiske og udramatiske, som Lisbeth Aare maler. På sin egen på én gang præcise og indfølende måde.”
I 2015 fik hun en vinderplads i Art Nordic 2015 i Øksnehallerne i København.

Kunstforeningen står for ferniseringen lørdag den 4. august 2018 kl. 14-15.30, hvor kunstneren vil være til stede, og der serveres en lille forfriskning.
Udstillingen med Lisbeth Aares malerier kan ses frem til 29. august.

Fortsat god sommer.
Bent kongshøj,
formand for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.

Nyhedsbrev maj 2018

Månedsbrev for maj 2018 fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn v/ formanden Bent Kongshøj

Kom maj

26o kræver åbne vinduer om natten, og åbne vinduer betyder, at mange af os vækkes før klokken 4 af et orgelbrus af fuglestemmer. I år er deres sang, ”Kom maj, du søde milde…”,  blevet erstattet af kommentaren ”Hørte du braget?...” Alt eksploderede på nogle få dage i et orgie af grønne nuancer og lynhurtige penselsstrøg i hvide, rosa og lilla klatter. Og skulle der mangle nogle nuancer, har Himlen de fleste aftner givet Salvador Dali baghjul i sin farvesætning.

Gustaw Iwinski: ”I livets strøm”

Og et orgie af stærke farver og stærke holdninger til livet i Danmark bliver vi også lovet, når Kunstforeningen har inviteret Gustaw Iwinski til at udstille i Ringkøbing Rådhushal i hele juni måned.

Gustaw Iwinski trådte sine barnesko i Gdansk i Polen, hvor han lod sig uddanne som kunstmaler. Om det var inspireret af byens navn, som betyder ”Den danske”, vides ikke, men Gustaw Iwinski har boet over halvdelen af sit liv i Danmark, de seneste 30 år i Esbjerg, hvor han har sit eget Galleri Iwinski. Mange udsmykninger er det blevet til i byen, og han er ofte brugt som plakatkunstner, hvor de stærke farver og klare idéer kommer til sin ret.

Gustaw Iwinski arbejder i flere genrer, men fælles for dem er hans trang til at skabe fortælling, til at provokere og åbne diskussion. Som virkemiddel til dette anvender han ofte blandingen af dyr og mennesker i stærke farver og humoristisk-groteske konstellationer. – Det bliver uvægerligt en passende opfølgning på vores forrige udstilling med politikernes kunst, måske endda at se som en kommentar!

Kom juni -  kom til fernisering.

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn inviterer til fernisering på Gustaw Iwinskis nye kunstudstilling ”I LIVETS STRØM” i Rådhushallen Ringkøbing lørdag den 2. juni 2018 kl. 14-15.30. Alle er velkomne og Kunstforeningen byder på en forfriskning. Udstillingen er åben frem til fredag den 29. juni.

Fremadrettet:

Vi sætter kryds i kalenderen til Træsymposium på havnen i Ringkøbing 23-28 juli 2018. Kunstnerne arbejder med de store trækævler dagligt fra 9-16 frem til ferniseringen lørdag den 28. juli kl. 13-15. Kunstforeningen er vært ved ferniseringen og byder på en lille forfriskning.

I August står Kunstforeningen klar i Rådhushallen med Lisbeth Aares malerier. Der er fernisering lørdag den 4. august 2018 kl. 14-15.30 og udstillingen kan ses frem til 29. august.

Venlig hilsen Bent Kongshøj,

Formand for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn

Nyhedsbrev april 2018

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.

Nyhedsbrev april 2018 v. formand Bent Kongshøj.

”Jeg vælger mig april!
i den det gamle falder,
i den det ny får fæste.
Det volder lidt rabalder,
dog fred er ej det bedste,
men at man noget vil!”

Denne jublende velkomst til foråret kunne samtidig bruges som en overskrift over vores samarbejde med byrådets repræsentanter med udstillingen ”Politisk kunst? – politikernes kunst”, som har haft rigtig mange interesserede besøgende. De personlige holdninger, som kom frem i udvælgelsen og kommentaren dertil, har vakt opmærksomhed.  Igen en stor tak til politikeren, som viste så stor et mod ved på den måde at vise sider fra deres intimsfære.

Som jeg understregede ved ferniseringen, er det meget sårbart at udstille sine værker, og det uanset, om man selv har fremstillet dem eller har anskaffet dem til væggene derhjemme. Det er noget vi skal tænke på, hver gang vi laver en udstilling, hvor sårbar kunstneren egentlig er overfor publikums nådesløse iagttagelser og nyfigenhed, som uvægerligt også rummer en vurdering, om vi så formulerer den eller ej. Hvert billede rummer sin historie, eller sine historier, for ud over kunstnerens signal, betyder også modtageren og rummet omkring meget.

Prøv at tage på ”byvandring” i dit eget hjem, og læg mærke til, hvor selvfølgeligt og gennemtænkt, alle genstande, billeder og malerier passer ind i rummene… – NEJ! Ting bliver lynhurtigt en selvfølge og vanens magt er stor. Men du kan jo helt uden offentlighedens søgelys prøve at stille et par kunstgenstande væk en måneds tid og se, hvad der sker – også hvis de skal på plads igen!

Aprilvejret lokker udenfor, så fortsæt byvandringen og få øje på de hundredvis af detaljer i arkitektur, udsmykninger og skulpturer, som får os til at føle os godt tilpas både som fastboer og som turist.

Vestjyske kunstnere på film.

Ringkøbing Biograf viser Marie Breyens film om Arne Haugen Sørensen lørdag d. 21. 4og søndag den. 22. 4, begge dage 15.30.

Ældresagen inviterer i samarbejde med Ringkøbing Biograf til Hanne Mulvads dokumentarfilm om Jens Søndergaard, ’Farvekraft ad Helvede til’.  Forestillingen vises torsdag den 26. april kl. 9:30 og koster 100,- kr inkl. drink og sandwich mm. Tilmelding senest 24. 4 på 97 32 15 32 eller 23 31 12 43.

Vestjyllands Kunstpavillon har i øjeblikket soloudstillingen ’til-stede-i-nuet’ med Jette Bækgaard.

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn har sit næste arrangement lørdag den 2. juni 2018 kl. 14-15.30, hvor der er fernisering på Gustaw Iwinskys soloustilling i Rådhushallen. – Mere i nyhedsbrevet for maj.

Nyhedsbrev marts 2018

FRA KUNSTFORENINGEN FOR RINGKØBING OG OMEGN v/ Bent Kongshøj.

Invitation til fernisering på udstillingen ”Politisk kunst? – Politikernes kunst” i Rådhushallen fredag 23. marts klokken 15-16.30.

Vi har fra kunstforeningen udfordret alle medlemmer af byrådet til en alternativ dialog med borgerne, hvor deres private kunstværker skal fortælle om de værdier, som ligger i dén kunst, der pryder deres hjem. Enhver udsmykning har et budskab om dens ejer. Vi glæder os til at se, hvad byrådsmedlemmerne har at vise frem. Udstilling kan ses i Rådhushallen frem til 23. april.

Fra den ordinære Generalforsamling 26. februar 2018

Referat fra Ordinær Generalforsamlingen i Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn 26-02-2017 (51. gang) v/ Britta Junge

Valg af dirigent:

Forslag Carsten Leidendorf Skov modtog valg.

Generalforsamlingen er lovligt indvarslet (med mindst en måneds varsel via nyhedsbrev 22/1 via e-mail). Ingen protester.

55 medlemmer er mødt op, forsamlingen er beslutningsdygtig ved simpelt flertal, dog ikke ved vedtægtsændringer (ikke aktuelt).

Beretning om foreningens virksomhed v/formanden

Se vedlagte*)

Regnskabet for det forløbne år 2017 v/kassereren

Se vedlagte**)

Godkendt .

”En blomst” til kasserer Aase Løvbjerg for 8 år i bestyrelsen som formand og i alt 12 år. Blev af bestyrelsen udnævnt til æresmedlem af Kunstforeningen.

Valg til bestyrelsen

I lige årstal 2 medlemmer på valg for 2 år nemlig Bent Kongshøj og Birgitte Viisholm Søe (bestyrelsens forslag). Forslag fra forsamlingen - ingen. Vedtaget!

På valg 2019 er Britta Junge, Lene Pedersen og Ole Thybo, som fortsætter i bestyrelsen.

Suppleanter for 1 år: Bestyrelsen foreslår Annette Hansen og Jens Olufsen.

Forslag fra forsamlingen - ingen. Vedtaget!

Valg af 2 revisorer:

Forslag fra bestyrelsen Kirsten Holck Pape og Tonni Faurby. Ingen forslag fra forsamlingen – vedtaget.

Indkomne forslag fra Bestyrelsen – ingen forslag på dagsordenen

Indkomne forslag fra medlemmerne – ingen forslag på dagsordenen

Fastsættelse af kontingenter:

Uændret 200,- kr. for medlemmer, 300,- kr. for firmaer samt 100,- kr. for lærlinge, studerende og unge under 25 år. Ingen indvendinger fra forsamlingen –vedtaget.

Eventuelt - ingen bemærkninger.

Efter generalforsamlingen var der lodtrækning blandt de fremmødte om indkøbte kunstværker og bøger. 3 bøger i lodtrækning blandt ikke fremmødte.

Konstitueringen af den nye bestyrelse foregik 4. februar 2018 som følger:

Formand: Bent Kongshøj
Næstformand, kassererassistent: Lene Pedersen
Sekretær og IT: Britta Junge
Kasserer: Birgitte Søe. Lene Pedersen som assistent Ad hoc opgaver: Ole Thybo (kunstliste og indkøb bl.a.)

Som suppleanter: Annette Hansen og Jens Olufsen

Formandens beretning ved Generalforsamlingen 26-02-2018

*)    Formandsberetningen 26. feb 2018.02.25 v/Bent Kongshøj

Hvorfor er jeg sat i Verden, hvad er meningen med min gang på Jord? Store spørgsmål på en mandag sidst i februar 2018, spørgsmål som har fyldt hele livet for utallige filosoffer og teologer. – Men ikke direkte i Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn. Hos os er dén slags eksistentielle spørgsmål heldigvis afklaret ved hjælp af vores formålsparagraf – så måske bliver det alligevel ikke så lang en aften!

Kunstforeningens formålsparagraf

§ 1

Formål

Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn har til formål

• at skabe et ståsted for kunstinteresserede i Ringkøbing og Omegn

• at foretage bestræbelser på at formidle kunstværker og stimulere og udbygge interessen for kunst ved skiftende offentlige udstillinger

***************

Har foreningen så levet op til dette formål siden sidste generalforsamling? Lad os se på de aktiviteter, vi har haft i løbet af året, hvor kunstforeningen har haft lod og del.

Et par slides vil vise lidt fra disse:

Agnete Brinch

En spændende ung kunstner fra Billum ved Varde med et overraskende nyt syn på portrættets muligheder. Hendes emne og titlen på udstillingen var: ”Kvinder, som forandrer verden”, hvor både historiske kvindeskikkelser og kvinder fra kunstnerens familie krydrede væggene i Rådhushallen.

Henriette Hagelskjær og Helga Benediktdottir.

To kunstnere fra Odense, som med vidt forskellige kunstneriske virkemidler fik beskueren draget ind i tolkninger og kontemplation: Hagelskjærs mystiske freudianske univers af kvinder med deres børn lagt i syltetøjsglas, udtrykt gennem 1600-tallets maleteknik. Stillet overfor Helga Benediktsdottirs skarpttegnede minimalistiske vækster, blev begge kunstneres værker fremhævet og ligesom tvunget til en dialog.

Bjørn Nørgaards vandreudstilling med grafiske værker fra de seneste 15 år, viste os en rolig side af den ellers så fabulerende og ofte provokerende kunstner. Mytologi og spirituelle motiver fik førstepladsen i denne samling, som han selv havde udvalgt fra sine skuffer, som han kaldte ca. halvdelen af billederne. En titel som: ”De tolv profeter i Metroen pinsemorgen” røber hans legende tilgang til det dybe.

Vores tætte samarbejde med Vestjyllands Kunstpavillon betyder, at Ringkøbing Kunstforening står for en udstilling i Videbæk én gang årlig. I 2017 fik vi tekstilkunstneren Anne Brodersen til at lave sin flotte og velbesøgte udstilling med inspiration fra rejser i Fjernøsten og i Norden.

Her i februar frem til på torsdag har vi så fået Horsenskunstneren Lill Thelin til at pryde væggene i Rådhushallen med en samling malerier i brændende farver, bogstaveligt talt, da flammens farver gul, rød, grøn og blå fremkalder motiver af ansigter, hænder og tovknuder, som får lov at glide ind i hinanden.

I maj fyldte foreningen en busfuld glade medlemmer til vores Kunstudflugt 2017. Turen gik til Jorn-Munchudstillingen i Silkeborg og til Ovartachi-museet i Århus. Begge steder med kyndig introduktion og rundvisning.

Kunstforeningen har også haft en finger med i spillet, når det gælder det store tilløbsstykke ved havnen, Træskulptursymposium. Det har udviklet sig til en årlig begivenhed, som lokker folk til byen fra nær og fjern, og resultaterne får lov at pryde både offentlige og private arealer i kommunen, og vi kan glæde os til en gentagelse i juli 2018.

En helt særlig begivenhed var afsløringen af Prins Henriks skulptur ”Miss Ringkøbing” på torvet. Hans Kongelige højhed var personligt til stede ved overdragelsen til byen. Og at borgerne har taget godt imod hende, fremgår af de mange blomster, som er blevet lagt ved skulpturen i anledning af prinsens død. Et lille personligt hjertesuk er det lille træhus, som Handelsstandsforeningen har ladet placere klos op ad figuren. Det i sig selv sikkert nydelige og funktionelle hus er placeret så dårligt som tænkeligt og skæmmer både skulptur og Amtsrådhus.

En del af arbejdet består også i at se lidt fremad, og for 2018 kan vi løfte sløret for følgende arrangementer:

Løbende udstilling Lill Thelin kan ses frem til 1.3.

Fernisering fredag den 23. marts, hvor vores folkevalgte byrødder slår rod i Rådhushallen med politisk kunst, eller snarere politikernes kunst. Udstillingen med de private kunstværker skal bruges som en anderledes dialog mellem borgere og de folkevalgte og kan ses til 23.4.

Fernisering 2. juni på en maleriudstilling med esbjergenseren Gustaw Iwinski, som for tiden arbejder meget med vores ophobning af materielle goder, storbymenneskets tilstedeværelse i storbyens virvar. Ses til 29.6.

Fernisering 28. juli på Træskulptursymposiet ved havnen. Den internationale gruppe af kunstnere arbejder udendørs for åbent tæppe i ugen forud.

Fernisering 4. august med fynboen Lisbeth Aares malerier. Kan ses til 30.8.

Fernisering 6. oktober med sangeren, multikunstneren og provokatøren Troels Trier. Ses til 30.10.

Vores udstilling i Vestjyllands Kunstpavillon bliver med Erik Hanefelt Kristensen med fernisering 18. november. Hans udstilling med de karakteristiske næsten pointilistiske motiver i den dominerende blå tone bliver et spændende kontrapunkt til Arne Haugen Sørensen samling i kunstbygningen. De kan ses frem til 20.12.

Endelig regner foreningen med at arrangere årets kunstudflugt i sensommeren. Dato følger.

*************************

Som en del af beretningen, vil jeg gerne benytte lejligheden til at få sagt tak til dem som takkes bør:

1. Tak til museet og Museumsforeningen for lån af Dommerkontoret her.Tak til Ringkøbing Skjern Kommune og Biblioteket med vores kontaktperson Alice Kristensen for vores brug af Rådhushallen til udstillinger.
  2. Tak til vores samarbejdspartnere i Videbæk Kunstpavillon, hvor vores forening er repræsenteret igennem Aase Løvbjerg og Jens Olufsen.
  3. Tak til de udstillende kunstnere, som har lagt arbejde og sjæl i værkerne og udstillingerne.
  4. Tak til alle 6 firmaer og jer 149 medlemmer fordi I trofast har støttet Kunstforeningen gennem jeres medlemskab og flittige fremmøde både i aften og ved vore ferniseringer. Det betyder rigtig meget for kunstnerne, at I på dén måde viser interesse for deres kunst og for dem som personer. Ferniseringerne er en vigtig dialog med kunstnerne af i dag.
  5. Sidst men ikke mindst: Tak til Min bestyrelse, som har trukket et stort læs med ferniseringer, ophængninger og nedpilninger, transport af kunstværker, møder, annonceringer, plakater, facebook og hjemmeside.

Beretningen skal ikke godkendes, men der kan stilles spørgsmål og stilles forslag under eventuelt.

Vi glæder os til mange oplevelser sammen i kunstens fantastiske univers i 2018, første gang i dialog med byrådsmedlemmerne til ferniseringen på deres private udlånte kunstværker fredag den 23. marts kl. 15-16.30.

Bent Kongshøj, formand for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.

Formandens powerpoint præsentation kan ses ved at bruge dette link:

Regnskabet for det forløbne år 2017 v/kassereren

**)Regnskabet v/ Aase Løvbjerg, godkendt af revisorerne Erna Toft og Kirsten Holck Pape

Nyhedsbrev februar 2018

FRA KUNSTFORENINGEN FOR RINGKØBING OG OMEGN v/ Bent Kongshøj.

Med solnedgangen over Ringkøbing Fjord har jeg ild hele vejen omkring mig. Inde i Rådhushallen brænder Lill Thelins billeder sig fast på nethinden. Hun har i udstillingen ”Mest Udtryk”, stort set kun arbejdet med ildens farver:  Gul, Rød, Grøn og Blå, som en gasflamme vil skifte imellem, afhængig af temperaturen. Med farvevalget giver Lill Thelin også liv til sine 3 gennemgående motiver: Hænderne, ansigtet og tovknuden. I hendes måde at bearbejde motivet får hun os som tilskuere til nysgerrigt at glide fra det ene billede til det andet og tilbage igen i jagten på den lille variation:  Er det furer i ansigtet eller er det en stump tovværk? - Er det en tovknude eller er det et par hænder, der knuger hinanden? I denne lille drilske leg med øjenbedraget  kommer humoren også til udtryk, og den ser vi også i mange af titelvalgene f. eks titlen ”WHY KNOT?” – stavet KNOT i stedet for NOT!

Rigtig mange har været forbi biblioteket og udstillingen i vinterferien, og der har været mange positive reaktioner. Udstillingen kan ses måneden ud, inden den skal til ”Fængslet” i Horsens, hvor Lill Thelin har sit værksted og udstillingssamarbejde med andre kunstnere.

HUSK GENERALFORSAMLING 26. FEBRUAR.

Februar er traditionelt generalforsamlingernes tid, og Kunstforeningen er ingen undtagelse. Jeg vil benytte månedsbrevet til at opfordre alle medlemmer til at dukke op på Dommerkontoret, Kongevejen 10 i Ringkøbing mandag den 26. februar kl. 19. Her vil der blive lejlighed til at blive orienteret om og sætte sit præg på foreningens arbejde. Her vil blive lejlighed til at mødes med andre, som bare godt kan lide at se på kunst og til at få en snak over et glas og en godbid. Og her vil blive lejlighed til at se de kunstværker, foreningen har indkøbt i årets løb og blandt de fremmødte, som har været medlem i 2017, at deltage i lodtrækningen om disse. Indkaldelse og dagsordenen er udsendt, men jeg repeterer:

2. Beretning om foreningens virksomhed v/ formanden
  3. Regnskabet for det forløbne år 2017 v/ kassereren
  4. Valg til bestyrelsen
  5. Valg af 2 revisorer
  6. Forslag fra Bestyrelsen
  7. Forslag fra medlemmerne
  8. Fastsættelse af kontingenter
  9. Eventuelt

Farvekraft ad H… til – H for Heart/Herning

Ny dokumentarfilm om en stor dansk maler- Danmarks Edward Munch. HEART i Herning knytter en stort anlagt udstilling med Jens Søndergaards billeder til.

Et portræt, fyldt med farvekraft, af en af Danmarks største ekspressionistiske malere, Jens Søndergaard.
Dokumentarfilmen giver et indblik i en følsom kunstner, på samme tid selvhævdende og sart, ensom og udadvendt. Hans barnlige sjæl levede side om side med en voldsom kunstnerisk udtrykskraft.
Han var en stor del af sit liv sin kone utro, og drak også for meget i perioder. Hans malerier afspejler det hele. Farverne nærmest vælter ud af lærrederne. Selv kaldte han det "Farvekraft ad helvede til".
Jens Søndergaard døde i 1957, men fik sat sig varige spor med sine malerier.
Hans pensel var ikke låst fast i regler og traditioner, men drevet af inspirationsbølger af smerte, patos og natur.
Som barn blev han svøbt ind i den vestjyske Jantelov, som han skulle smyge sig ud af, og den kraft havde han. Han valgte at være kunstner på trods, og kunst blev hjerteblod for ham i hans 61 år lange liv. Kunsten og maleriet blev hans raison d´être, hans eksistensgrundlag.
Filmen tager os med til mange af de hjem og steder Jens Søndergaards malerier hænger i dag.
Lige fra et kæmpe maleri på Aarhus Universitet til en lille akvarel hos en 90-årig dame i Hurup.
Hvad er kunstens værdi, og hvad betyder den for os? Det forsøger instruktør Anne Moulvad at anskueliggøre i denne poetiske dokumentar fyldt med malerier, nykomponeret fløjtemusik og fortællinger om Jens Søndergaard.
Kunsten består, mens livet foregår og …. forgår.
Genre: Dokumentar Instruktør: Anne Holst Moulvad Skuespillere: Maleren Jens Søndergaard

Filmen vises i Ringkøbing Biograf ved 3 – og KUN 3 – forestillinger:

Søndag d. 4.3.18 kl 16.00
Mandag d. 5.3.18 kl. 19.30
Tirsdag d. 6.3.18 kl. 19.30

NÆSTE UDSTILLING: ”POLITISK KUNST – POLITIKERNES KUNST”.

Fredag den 23. marts 2018 kl. 15-16.30 er der fernisering i Rådhushallen, hvor Kunstforeningen har udfordret de nyligt valgte byrådspolitikere til at dukke frem med kunst fra deres private gemmer. Her vil de røbe lidt af deres tanker om valget af netop dette kunstværk. Kunstforeningen håber gennem udstillingen, at få en dialog i gang mellem borgere og de folkevalgte, hvor andre værdier end de traditionelle økonomisk-politiske kan komme i spil. Udstillingen vil kunne ses frem til 23. april 2018.

Bent Kongshøj, Formand for Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn.

INDKALDELSE TIL GENERALFORSAMLING 26-02-2018

Nyhedsbrevet fra Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn januar 2018 v/ formanden Bent Kongshøj

Indkaldelse til Ordinær Generalforsamling mandag den 26. februar 2018 kl. 19.00
i Dommerkontoret, Kongevejen 10, 6950 Ringkøbing,

Dagsorden i henhold til vedtægterne:

2. Beretning om foreningens virksomhed v/ formanden
  3. Regnskabet for det forløbne år 2017 v/ kassereren
  4. Valg til bestyrelsen *)
  5. Valg af 2 revisorer *)
  6. Forslag fra Bestyrelsen
  7. Forslag fra medlemmerne
  8. Fastsættelse af kontingenter **)
  9. Eventuelt

Forslag, som ønskes behandlet ved den ordinære generalforsamling 2018, skal være bestyrelsen i hænde senest mandag den 19. februar ved skriftlig henvendelse til formanden Bent Kongshøj, Uglevej 19, 6950 Ringkøbing bentko@kristne-gym.dk

*) Bestyrelsen består af 5 medlemmer valgt for 2 år, 2 i lige år, 3 i ulige:

Bent Kongshøj, formand (på valg 2018- genopstiller)
Lene Pedersen, næstformand (på valg 2019)
Britta Junge, sekretær og IT-ansvarlig (på valg 2019)
Ole Thybo (på valg 2019)
Annette Hansen (på valg 2018 – genopstiller som suppleant for 1 år)
2 suppleanter for 1 år:
Aase Løvbjerg (ønsker ikke at genopstille)
Jens Olufsen (på valg 2018 - genopstiller)
2 revisorer for 1 år:
Kirsten Holck Pape (på valg 2018)
Tonny Faurby (på valg 2018)

**) Kontingentet for et år 2018 foreslås uændret 200 kr. for alm. medlemmer, 100 kr. for lærlinge og unge under 25 år, 300 kr. for foreninger.

Fernisering på maleren Lill Thelins udstilling 3. februar 2018 kl. 14-15.30 i Rådhushallen

Vi kan stadig opleve kommunens stort anlagte udstilling i Rådhushallen med Fryd Frydendahl og Lars Greves beskrivelse af egnens landskaber og mennesker gennem videoer, stillbilleder og lydkollager, før den sendes videre rundt til andre lokaliteter.

Men 3. februar tager Kunstforeningen over med udstillingen ”Mest udtryk” af Horsensmalereren Lill Thelin. Hendes vej til lærredet har været: en uddannelse som reklametegner, 20 år som Art Director i reklamebranchen, linjefag i billedkunst, diverse kurser på bl.a. Århus Kunstakademi og livet i al almindelighed. En væsentlig del af hendes liv som kunstner har bestået i at dele ud af sin viden og idérigdom til andre. Går man ind på hendes hjemmeside tilbydes man en overflod af kurser for alle aldersgrupper og trin på den kunstneriske stige.

Lill Thelin har selv denne kommentar til sin kunst: ”I et samfund, hvor der ellers lægges stor vægt på skønhed, ungdom og facade, har jeg valgt at arbejde med det indadvendte, tænksomme, mutte udtryk i mine portrætter. Samtidig kan jeg ikke fornægte min kærlighed til glade, levende farver. Denne modsætning i motiv og farvevalg forstærker oplevelsen af begge og giver med blandingen af ekspressive strøg og bløde overgange, liv og pågåenhed til de farvefrække portrætter”.

Kunstforeningen glæder sig til at fylde Rådhushallen hele fastelavnsmåneden med Lill Thelins farvestrålende billeder, hvor portrætter, hænder og tovknuder netop knyttes sammen uden på noget tidspunkt at blive forknyt i sit udtryk.

Kunstforeningen er vært ved en lille forfriskning ved ferniseringen, som finder sted lørdag den 3. februar 2018 kl. 14-15.30, hvor også kunstneren selv vil være til stede. Herefter kan udstillingen ses dagligt frem til 28. februar.

___________________________________________________________________________________________________________________________